Szkoła Podstawowa im. Bolesława Chrobrego
w Zubrzycy Dolnej

Slide background
Slide background

PEDAGOG

Kategoria:

Od pedagoga....

W okresie tak ciężkim z jakim przyszło nam się zmierzyć i dzięki uprzejmości i ciężkiej pracy Pani Ani Kowalczyk, będę się starała wskazywać ciekawe karty pracy, gry i zabawy oraz przydatne strony. Zachęcam by poświęcić chwilę na relaks i zabawę, oderwać się od ponurych myśli i zrobić coś co będzie miało wymierne skutki. Zapraszam do wspólnego studiowania profilaktyki na odległość, wirtualnie i w formie zabawy. Poruszać będę różne obszary naszego życia- zresztą sami zobaczcie.

07.04.2020r.

Porady - zatrzymaj się na chwilę

Uzależnienia

 

06.04.2020r.

Stres, dlaczego nam jest potrzebny..?

 

02,04.2020r

Prosimy zapoznać się z poniższymi informacjami:

Pomoc psychologiczna dla mieszkańców powiatu nowotarskiego 

Światowy dzień autyzmu

 

01.04.2020r

Mój dom, moja rodzina…

Rodzina i dom to największy skarb jaki daje nam życie, dlatego zaangażujcie się wszyscy do tego wspólnej zabawy, nie tylko odkryjecie skarby jakie posiadacie, ale również zbliżycie się do siebie. Relacje buduje się bowiem na wspólnych rozmowach, zabawach i spędzaniu czasu aktywnie. Zapraszam do wypełnienia karty „ Domowa lista skarbów”, może sami stworzycie jakieś własne skarby?. Następnie zróbcie drzewo genealogiczne, może poznacie jakieś rodzinne sekrety lub kolega z klasy okaże się waszym dalekim kuzynem? Zapraszam do zabawy.

Drzewo genealogiczne

Domowa Lista Skarbów - Dzieckiem Badź

 

31.03.2020r.

Zabawy ruchowe i paluszkowe dla dzieci Zabawy ruchowe i paluszkowe dla dzieci 

 

30.03.2020r.

W co sie bawic z dzieckiem - zabawy tworcze

 

26.03.2020r

Na dzisiaj:

Zagadka obrazkowo- logiczna

ZAGADKA DLA DZIECI I DOROSŁYCH

KORONAWIRUS, czyli bajka która wiele wyjaśnia

7 zasad nauki

25.03.2020r. -Mój dzień, czyli dlaczego plan jest taki ważny?

Za nami kolejny dzień kwarantanny, walki z napływającymi zadaniami, zapasami jedzenia i lawiny informacji o przebiegu nauczania zdalnego. Ważne abyście uświadomili sobie, że od dzisiaj absolutnie wszyscy podlegacie ocenianiu on line, dlatego warto skupić się i zaplanować swój dzień na rozsądną naukę, zwłaszcza gdy o jeden komputer walczy kilka osób. Zachowanie właściwego planu i rytmu dnia, podział czasu na wykonanie zadania dla siebie i rodzeństwa, zmniejszy frustracje, stres i usprawni wasze współżycie w rodzinie.

Uczniowie podzielcie swój czas rozsądnie, bez toczenia walki, krytyki pod adresem wysyłających zadnia i treści do nauki np. 2 godziny zadań robi Kasia, potem 2 godziny pracuje Jola a ja w tym czasie zjem drugie śniadanie, pogram w grę, odpocznę i znów siądę na 2 godziny i tak na zmianę. Warto abyście zaplanowali czas na przyjemności , odetchniecie świeżym powietrzem, poćwiczcie, poczytajcie książkę itp. Mam nadzieję, że wzory kart „Mój plan dnia” pomoże Wam w efektywnym uczeniu się i pozostaniu w dobrej kondycji psychicznej.

Rodzicu, nauczyciele wysyłają linki do zadań, karty pracy, opracowania nie traktuj tego jako Twoje zadanie, to są zadania Waszego dziecka, ogranicz swoją rolę do dopilnowania aby te zadnia były zrobione, bowiem jest to czas gdy dzieci maja szanse nauczyć się nie tylko treści zgodnej z podstawą programową, ale także nauczy się odpowiedzialności za swoją naukę- nie wyręczaj go, kontroluj, bądź obok. Nie jest łatwo zastosować się do tego, by poradzić sobie z obowiązkami naszego dziecka, ale polecam artykuły z następującego źródła:

Karty pracy na dzisiaj:

Mój dzień

Mój plan dnia

Rozluźnij się… Zagadka na dzisiaj…

 Wśród plątaniny wiewiórek znajdź ALIGATORA

1 Źródło: Nauczyciele- dzielmy się doświadczeniem.

 

Karty zaczerpnęłam z następujących źródeł:

  1. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=680290939374654&set=pcb.680292602707821&type=3&theater STRONA PEDAGOGA SZKOLNEGO

  2. https://www.facebook.com/edukreatywne/photos/pcb.661877847897052/661874604564043/?type=3&theater STRONA DLA SPECJALISTÓW I NAUCZYCIELI EDUKREATYWNIE

 

24.03.2020r

Dzisiaj pragnę abyście wraz z rodzicami obejrzeli wesołe, animowane filmiki „ Owce w sieci”

LINK DO FILMIKÓW :

https://www.saferinternet.pl/menu/materialy-edukacyjne/materialy-multimedialne/owce-w-sieci.html ,

które poruszają tematy bardzo ważne, związane z bezpieczeństwem w sieci, a skoro przyszło nam żyć w wirtualnym świecie próbujmy korzystając z niego bezpiecznie, wystrzegać się błędów i niebezpieczeństw. W razie potrzeby proszę o kontakt za pośrednictwem dziennika elektronicznego lub adresu Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Chętnie pomogę, podpowiem i wesprę jeśli tego potrzebujecie. Zapraszam do wspólnego oglądania.

Natalia Pawlak

Ważne dla dzieci i rodziców - prosimy się zapoznać:

Jak zorganizować sobie naukę w domu

Jak się skutecznie uczyć w domu jeszcze kilka wskazówek...

Jak zmotywować się do nauki poza szkołą

Bezpiecznie w sieci - zasady

 

 

Konsultacje z nauczycielami

Kategoria:

Harmonogram dyżurów nauczycieli dla rodziców w roku szkolnym 2019/2020

Lp.

Nazwisko i imię

Godziny dyżurów dla rodziców

Miejsce, gdzie można zastać nauczyciela w tym czasie

dzień

godzina

1

Bosak Anna

środa

10.45-11.30

pokój nauczycielski

2

Bugajski Stanisław

wtorek

11.30-12.30

pokój nauczycielski

3

Gacek-Łysiak Urszula

poniedziałek

10.45-11.30

pokój nauczycielski

4

Galik Wioletta

piątek

8.00-8.45

pokój nauczycielski

5

Knapczyk Danuta

piątek

10.45-11.30

pokój nauczycielski

6

Kowalczyk Anna

czwartek

11.45-12.30

pokój nauczycielski

7

Kowalik Dorota

wtorek

12.40-13.25

pokój nauczycielski

8

Litwiak Izabela

piątek

9.50-10.35

pokój nauczycielski

9

Mastela Halina

poniedziałek

10.50-11.30

pokój nauczycielski

10

Moniak Eugeniusz

czwartek

8.20-8.45

pokój nauczycielski

11

Pawlak Michalina

poniedziałek

8.45-9.40

pokój nauczycielski

12

Pawlak Natalia

wtorek

10.30-11.30

pokój nauczycielski

13

Płaczek Marta

piątek

9.50-10.35

pokój nauczycielski

14

Skubis Wioletta

piątek

9.50-10.35

pokój nauczycielski

15

Kasprzak Janusz

środa

14.15-14.30

pokój nauczycielski

16

Kidoń Monika

środa

8.15-8.45

pokój nauczycielski

17

Szlósarczyk Katarzyna

wtorek

8.15-8.45

pokój nauczycielski

Przed wyjściem na konsultacje, proszę o kontakt telefoniczny z sekretariatem , w celu pozyskania informacji, czy dany nauczyciel jest obecny w pracy lub nie ma zastępstwa.

Przedszkole

Kategoria:

Drodzy Rodzice

 W związku z zaistniałą sytuacją oraz zawieszeniem zajęć dydaktyczno- wychowawczych zachęcamy Was, abyście w najbliższym czasie wspierali swoje dzieci i korzystali z materiałów, które Wam proponujemy. Postaramy się każdego dnia, kiedy dzieci będą w domu, bez kontaktu z rówieśnikami, przesyłać Wam najlepsze pomysły, które urozmaicą naszym wychowankom czas.

Jesteśmy dla Was dostępne w godzinach:
8:00 - 13:00 Barbara Guratowska  (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.)
8:00 - 12:00 Sylwia Jeż (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.)
12:00 - 13:00 Karolina Holla (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.)
Można się z nami kontaktować telefonicznie lub mailowo.
Pozdrawiamy!

 

Propozycje na 7.04.2020r.

* Zabawa ruchowa przy piosence "Ręce do góry"

Dzieci starają się naśladować ruchem tekst piosenki, tak jak małpki: Dj Miki i Mela.

https://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A

* "Szukanie zajączka" zabawa tropiąca typu ciepło- zimno

Do zabawy potrzebna jest nam maskotka, np. zajączka. Rodzic ukrywa zajączka w pokoju lub w ogrodzie. Dziecko szuka go. Rodzic udziela wskazówek, mówiąc: ciepło, gdy dziecko zbliża się do zająca, gorąco, gdy jest bardzo blisko, lub: zimno, gdy oddala się od niego, lodowato, gdy zmierza w całkiem innym kierunku.

* Zabawy z jajkiem

 ~ Wyścig z jajkiem - Rodzic wyznacza start i metę w domu lub ogródku. Dziecko stara się pokonać wyznaczoną trasę z jajkiem umieszczonym na łyżce w taki sposób, aby nie spadło (polecamy wcześniej ugotować jajko :) ). Można zorganizować wyścig z domownikami lub zaproponować określony sposób poruszania się, np. na palcach lub stopa za stopą (wszystko w zależności od wieku i umiejętności dziecka). Dziecko powinno starać się przez całą trasę trzymać wyprostowaną rękę.

~ Turlanie jajka - Zabawa podobna do tej powyżej ale tutaj trasę pokonujemy turlając jajko drewnianą łyżką. Oczywiście jajko musi być ugotowane :).

~ Wybitka- Do zabawy potrzebne są ugotowane jajka- po jednym dla dziecka i rodzica. Zabawa polega na stukaniu się jajkami i próbie stłuczenia jajka przeciwnika. Zabawę wygrywa ten, którego skorupka jajka ucierpi najmniej i pozostanie możliwie nienaruszona.

Znajdź różnice między obrazkami

Dziecko próbuje znaleźć 5 różnic między obrazkami. Zaznacza je krzyżykiem na jednym obrazku. Koloruje rysunek, na którym nie zaznaczało różnic.

* Praca plastyczna "zajączki"

Do wykonania pracy plastycznej potrzebne będą: kolorowa kartka, rolki po papierze toaletowym lub ręczniku kuchennym, farby plakatowe, pisaki lub kredki, mocny klej lub taśma dwustronna.

Dwie rolki delikatnie zgniatamy na pół i sklejamy ze sobą (uszy zająca), a następnie sklejamy z trzecią rolką (głowa zająca).

* Dodatkowe zadania dla 6-latków

  • Literka „j”, „J”.
  • Podziel wyraz „Jajko” na sylaby.

    jajko
    Źródło: Pinterest

~ Poszukaj innych wyrazów zaczynających się na literę „j”, „J”.

~ Poćwicz pisanie nowej literki. Pamiętaj o kierunku pisania tej literki wzór przesyłam. A następnie proszę wykonaj zadania w kartach pracy.

Film edukacyjny – litera „J”: https://www.youtube.com/watch?v=k-3bItxUSPY

Karty pracy:

Literka J

Literka J

Propozycje na 6.04.2020r.

* Zabawa ruchowa przy piosence " A ram sam sam"

Dzieci starają się naśladować ruchem tekst piosenki. Najpierw wolno, a potem coraz szybciej. Na słowa:
a ram sam sam - uderzamy dłońmi o uda,
guli guli - robimy młynek rękoma,
a rafik a rafik - przykładamy dłonie do jednego ucha, następnie do drugiego.

https://www.youtube.com/watch?v=EKp3EdoHdKI

Święta Wielkanocne – (burza mózgów)

Rodzic prosi dziecko, żeby powiedziało z czym kojarzą mu się Święta Wielkanocne. Zachęcamy do podania jak największej liczby skojarzeń, np. pisanki, palma wielkanocna, zmartwychwstanie Pana Jezusa, baranek wielkanocny, itp.

Filmik dotyczący symboli wielkanocnych

Zachęcamy do oglądnięcia filmiku o symbolach i zwyczajach wielkanocnych oraz rozmowa o tym czego się z niego dowiedzieliśmy.

https://www.youtube.com/watch?v=r-to1UXYMUA

 * Język angielski – nowe słownictwo związane z Wielkanocą

 https://www.youtube.com/watch?v=ANyXUJ3esWE

 * Karta pracy- labirynt

Pomóż króliczkowi przejść labirynt tak, aby znalazł drogę do koszyka z jajkami. Pokoloruj rysunek.

 

Propozycje na 3.04.2020r.

 * Zabawa słowno- ruchowa Burza

Deszcz już pada, kap, kap, kap. (poruszamy palcami)
Z chmury sypnął wielki grad. (uderzamy piąstkami o uda)
Wiatr się zerwał, szu, szu, szu. (poruszamy rękami wyciągniętymi w górę)
Ciszę przerwał, chu, chu, chu. (składamy dłonie w trąbkę)
Wszystko wkoło pociemniało. (obracamy się wokół własnej osi, poruszając palcami)
Ciii- ucichło, (przykładamy palec do ust i mówimy bardzo cicho)
bum- zagrzmiało, (jednocześnie tupiemy, klaszczemy i głośno krzyczymy)
ciii- ucichło, (przykładamy palec do ust i mówimy bardzo cicho)
bum- zagrzmiało. (jednocześnie tupiemy, klaszczemy i głośno krzyczymy)
Lepiej w domu poczekajmy, (kucamy robiąc nad głową daszek z rąk)
razem deszczu posłuchajmy. (przez jakiś czas w ciszy uderzamy wszystkimi palcami o podłogę) 

Źródło:R.Banaś, A.Lewandowska, A.Pawłowska-Niedbała, R.Szczypior, B.Tartanus,E.Wilkos, J.Witkowska," Kolekcja przedszkolaka, Wybór zabaw", wyd. Nowa Era, Warszawa 2014.

 * Pogoda bez tajemnic- zabawa dydaktyczna

 Rodzic mówi zdania prawdziwe i fałszywe o pogodzie, a dzieci reagują na nie w ustalony sposób (np. prawda- podskakiwanie, fałsz- turlanie się). Przykładowe zdania:

Deszcz pada tylko wiosną.
Śnieg może padać wiosną i jesienią.
Są trzy pory roku.
Burze są bezpieczne.
Wiosną kwitnie dużo kwiatów.
Deszcz nie jest nam potrzebny.
Najwyższe temperatury mamy latem.
Trzeba zakładać ubrania odpowiednie do pogody.
Gdy jest burza można schować się pod drzewem.
Śnieg jest z wody.

 * Zabawy matematyczne

Kilka propozycji zabaw matematycznych, które można dowolnie modyfikować i dostosowywać do umiejętności dziecka. Link poniżej:

https://www.youtube.com/watch?v=3aK8gWNWQNo&fbclid=IwAR0w6nOCue8mzT920mtvyQrs6yyGdAfrijDOgCyCupQ5uHky9BneQmQaj8Q&app=desktop

Rysowane wierszyki- kwiatek, parasol

https://www.youtube.com/watch?v=q1DFZOEADA4

https://www.youtube.com/watch?v=2VMSJ7Pfqes&t=11s

Labirynt- zaprowadź pszczółkę do kwiatka

Wersja do druku. Jeżeli nie mają państwo dostępu do drukarki, to dziecko może paluszkiem "rysować" po ekranie monitora drogę pszczółki, tak aby dotarła ona do kwiatka i drogi żabek do muchy. Rodzic obserwuje wykonywanie zadania przez dziecko, ostrzega przed ślepymi uliczkami :)

 

Propozycje na 02.04.2020r.

* Deszczyk- zabawa relaksacyjno-integrująca

Rodzic siada za dzieckiem i mówi rymowankę, wykonując opisane poniżej ruchy na jego plecach. Następnie, zamiana ról

Idzie pani: tup, tup, tup, (na przemian, z wyczuciem stukamy w plecy opuszkami palców wskazujących)
dziadek z laską: stuk, stuk, stuk, (delikatnie stukamy zgiętym palcem)
skacze dziecko: hop, hop, hop, (naśladujemy dłonią skoki, na przemian opierając je na przegubie i na palcach )
żaba robi długi skok. (łączymy wszystkie palce i stukamy raz na dolnej części pleców, a następnie stukamy nimi na górnej części pleców)
Wieje wietrzyk: fiu, fiu, fiu, (dmuchamy w jedno i w drugie ucho dziecka)
kropi deszczyk: puk, puk, puk. (delikatnie stukamy wszystkimi palcami)
Świeci słonko, (gładzimy wewnętrzną stroną dłoni ruchem kolistym)
wieje wietrzyk, (dmuchamy we włosy dziecka)
pada deszczyk, (z wyczuciem stukamy opuszkami palców w plecy)
Czujesz dreszczyk? (leciutko szczypiemy w kark) 

Źródło: "Przytulanki, czyli wierszyki na dziecięce masażyki. Zabawy relacyjno- relaksujące", oprac. M. Bogdanowicz, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2003.

Wiersz " Panie Wietrze" Ludwik Jerzy Kern

Rodzic tłumaczy, że większość zmian pogodowych wynika z ruchów powietrza- wiatru. Następnie czyta wiersz:

Panie Wietrze Panie Wietrze, panie Wietrze,
Czemu pan nie chodzi w swetrze?Czemu pan udaje zucha,
Skoro sam pan chłodem dmucha?Sam oziębia pan powietrze,
Oj, ostrożnie, panie Wietrze!Gnając chmurki gdzieś po niebie,
Chce pan sam przeziębić siebie?Jednak lepiej panie Wietrze,
O tej porze chodzić w swetrze.Ani się pan sam spodzieje,
Jak pan siebie sam zawieje.Liczka ma pan coraz bledsze,
Panie Wietrze...

Źródło: L.J.Kern, "Wiersze i wierszyki dla najmłodszych", wydawnictwo Wilga, Warszawa 2017, s.10.

 Przykładowe pytania:

Jak wygląda wiatr?

Czy można go zobaczyć?

Kiedy wiatr jest nam potrzebny?

Kiedy może być groźny?

Czy wiatr można usłyszeć?

Czy można go posmakować, dotknąć, poczuć na skórze?

Od czego zależy temperatura wiatru?

Zachęcamy, aby rodzic z dzieckiem oglądnął prognozę pogody w TV. Porozmawiajcie o tym co zostało zapowiedziane na najbliższe dni. Jaka ma być pogoda w kolejnych dniach? Zapamiętajcie co jest zapowiedziane na jutrzejszy dzień, żeby później ustalić czy prognozy się sprawdziły.

* Zabawa matematyczna - wiosenny ogródek

Do zabawy potrzebna jest kartka z narysowaną łodygą, klej oraz 10 pączków kwiatowych wyciętych z papieru. Dziecko słucha opowiadania rodzica i wykonuje polecenia:

Dzisiaj od rana świeciło słońce i na łodydze pojawiły się cztery pączki kwiatów (dzieci układają pączki). Jednak zawiał wiatr i zabrał jeden z pączków (dzieci odkładają jeden pączek). Zaczął padać lekki deszczyk i szybko wyrosły jeszcze trzy pączki (dzieci dokładają trzy pączki). Słonko sprawiło, że urosły dodatkowo dwa pączki (dzieci dodają dwa pączki).

Rodzic prosi dziecko, żeby policzyło, ile pączków ma roślina, a następnie zachęca do przyklejenia pączków i ozdobienia całości według własnego pomysłu.

* eksperyment - bakterie i mydło

Jak w prosty sposób pokazać dzieciom, dlaczego tak ważne jest mycie rąk, szczególnie podczas obecnej epidemii koronawirusa? Zachęcamy to przeprowadzenia eksperymentu - link poniżej.

https://www.youtube.com/watch?v=La9VbHsIeaM&fbclid=IwAR0yIN8zBw0QiAWzM54QBtNQl8muNuvc3C_1cEMxJZ0AiuXv082KqeW-MWM&app=desktop

 

Propozycje na 01.04.2020r.

* Opowiadanie: „Historia tęczy”. Kiedyś, bardzo dawno temu, wszystkie kolory świata zaczęły się sprzeczać. Każdy z nich utrzymywał, że jest najpiękniejszy, najważniejszy, najpotrzebniejszy.Zieleń powiedziała:- Jest oczywiste, że jestem najważniejszym kolorem. Jestem piękna i nie ma beze mnie wiosny, ani lata. Jestem kolorem trawy, drzew, liści. Beze mnie świat byłby smutny.Przerwał jej niebieski:- Patrzysz tylko na ziemię; a co z morzem i niebem? To ja nadaję im kolor. Ja pomalowałem caluteńkie niebo, każdą rzekę, jezioro, morze, ocean. Jestem niezbędny i najważniejszy!Kolor żółty uśmiechnął się swoim zwyczajem:- Jesteście wszystkie bardzo ważne, ale to ja przynoszę światu uśmiech, radość, ciepło. Słońce jest żółte, księżyc jest żółty, gwiazdy są żółte. Wszystko, co pomaluję jest takie piękne, że wszyscy patrzą na to z zachwytem!Czerwień nie mogła znieść tego długiego wywodu:- Ja jestem ponad wami wszystkimi bo ja jestem kolorem serca – miłości. Jestem też kolorem ognia. Daję ludziom ciepło. Beze mnie nie można się obejść!Spór kolorów trwał i coraz bardziej się wzmagał. Nagle na niebie pojawiła się wielka czarna chmura i powiedziała:- Jesteście niemądre kolory! Wszystkie jesteście piękne, jak motyle, jak kwiaty. Tak mi smutno jak słucham waszej kłótni! I chmura zaczęła płakać gęstym deszczem.W tej chwili na niebie pojawiło się słońce i powiedziało:
- Nie płacz chmuro, a wy kolory, przestańcie się kłócić. Weźcie się za ręce i namalujcie na niebie coś pięknego razem, aby było widać was wszystkie.- Kolory zaczęły malować na niebie różnobarwne pasy i tak powstała tęcza. Na jej widok chmurka się uśmiechnęła, a kolory zobaczyły, że każdy z nich jest piękny i niezastąpiony i wspaniale wyglądają razem!Na pamiątkę tej chwili za każdym razem, gdy słońce chce pocieszyć kropelki spadającego deszczu, na niebie pojawia się tęcza.Z książki pt. „Mądrość serca”, (red. M. Porębskiej i A. Sujka); 

*- rozmowa o treści opowiadania: jakie kolory się kłóciły, dlaczego, czy miały rację, kto się smucił, kto im pomógł, w jaki sposób pomógł, co wy byście doradzili kolorom, aby się nie kłóciły.

* Jak powstaje tęcza film edukacyjny https://www.youtube.com/watch?v=qigLVHVd5j0

* Praca plastyczna – „Tęcza” – dzieci samodzielnie mieszają różne kolory farb i malują tęczę na kartonach.

* Język angielski – utrwalenie kolorów linki:

https://www.youtube.com/watch?v=SLZcWGQQsmg

https://www.youtube.com/watch?v=EIaEcXNnMPQ

 

 

Propozycje na 31.03.2020r.

* Przysłowia wiosenne.

Wyjaśniamy dzieciom, czym są przysłowia – mądrością ludową przekazywaną z pokolenia na pokolenie. Podajemy przykłady przysłów związanych z wiosną: np. „W marcu jak w garncu”, „Kwiecień- plecień, bo przeplata: trochę zimy, trochę lata”. Zwracamy uwagę dzieci na miesiące zaliczane do wiosny: marzec, kwiecień, maj.

Karta pracy tutaj- proszę pokolorować garnek, który dotyczy przysłowia: „W marcu jak w garncu”.

* „O marcu, pannie Juliannie i o ptaszku” Lucyny Krzemienieckiej opowiadanie, proszę Rodziców o przeczytanie tekstu dzieciom.

Zbudził raz marzec pannę Juliannę.
- Spójrz, jak słoneczko błyszczy poranne! Idźże czym prędzej na spacer miły. Już wszystkie panny to uczyniły.
Pyta Julianna tuż przed okienkiem:
- A jaką, Marcu wziąć mam sukienkę?
- Weź tę leciutką, tę w kwiatki, zwiewną, pogoda ładna będzie na pewno. I kapelusik – ten z różyczkami. I pantofelki – te z dziureczkami.
Biegnie Kulisia wesoła taka, zdejmuje lekką suknię z wieszaka.
Bierze kapelusz pełen różyczek. Frr... już wybiegła.
Mknie przez uliczkę i myśli sobie:
Pójdę w aleję, już się tam wiosna na drzewach śmieje”
Lecz marzec psotnik pannę dogania, chmurami szybko niebo zasłania. Namieszał deszczu i chlusną z cebra. Biją biczykami śliczne ze srebra. Panna Julianna narobi krzyku:
- Ej, psotny Marcu, psotny deszczyku! – Mój kapelusik nie na deszcze!
I frr ....pobiegła przebrać się jeszcze. Wzięła parasol, czapkę na słoty.
- Nic mi już teraz marcowe psoty!
Lecz Marzec psotnik pannę dogania. Szepnął coś słonku, bo się wyłania i tak przygrzewa i tak przypieka. Z panny pot spływa, panna narzeka:
- Ej nie na słońce grube ubiory. Ależ ten Marzec do psoty skory!
Miesza jak w garncu słońce i deszcze. Pójdę się chyba przebrać raz jeszcze.
Znów się przebrała, biegnie z podwórka. Ujrzał ją ptaszek, ten w szarych piórkach i ćwierkną głośno:
- Dziwie się pannie, że piórka zmienia tak nieustannie. Ja, kiedy deszczyk mam na ogonku, wysycham sobie na słonku.

Analizujemy treść utworu: Kto wystąpił w opowiadaniu? Jaką przygodę miała panna Julianna? Dlaczego marzec został nazwany psotnikiem? Jaka pogoda była tego dnia, gdy panna Julianna wybrała się na spacer? Jak czuła się panna Julianna, ciągle zmieniając ubrania? Jak należy się ubierać, gdy mamy do czynienia ze zmienną pogodą? Co to znaczy ubierać się na cebulkę? Kto może nam pomóc przewidzieć, jaka będzie pogoda? Czy Julianna słuchała prognozy pogody?

* Prognoza pogody informacje dla dzieci https://www.youtube.com/watch?v=GUyLgBSh_Rk

* Język angielski –jaka jest pogoda https://www.youtube.com/watch?v=0cHwy8hiVOI

 

Propozycje na 30.03.2020r.

* Zagadki o pogodzie –rozwiązywanie zagadek.

Ciepło z zimnem się zmówiło,
Srebrne frędzle zawiesiło,
Kiedy ostry mróz przeminie,
W słońcu woda z dachu spłynie.
(sopel)

Co to za ogrodnik?
Konewki nie miewa, a podlewa kwiaty i drzewa.
(deszcz)

Nie widać nic od samego rana,
Ziemia jest jakby mlekiem oblana.
Lecz nie martwcie się, to nie szkodzi,
Bo słońce wróci za kilka godzin.
(mgła)

Gdy wczesnym rankiem na łące się znajdziesz,
Może te perły w trawie odnajdziesz.
(rosa)

Pada z góry, z czarnej chmury
Nie śnieg, nie deszcz,
W słońcu promieniach
W wodę się zmienia.
Co to jest, czy wiesz?
(grad)

Dom pszczół i Ewa, to będzie...
(ulewa)

Kiedy leci – nic nie gada,
Cicho i ostrożnie siada.
Lecz o wiośnie, kiedy znika,
To dopiero szum, muzyka.
(śnieg)

Huczy, świszczy, leci w pole,
Czyni w koło swe swawole,
Zrywa ludziom kapelusze
I wykręca parasole.
(wiatr)

* Pogoda i nasze nastroje

Dzieci przyglądają się symbolom pogody i określają nastrój (emocje), jaki im towarzyszy, np. jaki nastrój wywołuje słońce.

SYMBOLE POGODY

 * O każdej porze roku jest inna pogoda. Przypominamy dzieciom, że jest wiosna i powtarzamy pory roku, w odpowiedniej kolejności. Proponuję wykonanie poniższego zadania. Następnie pokolorować obrazki.

OBRAZKI

Źródło:Pinterest

 * Jaka jest dzisiaj pogoda? – założenie kalendarza pogody. Dzieci obserwują pogodę za oknem lub w ogrodzie, określają, jakie zjawiska atmosferyczne zobaczyły. Przykładowy kalendarz pogody poniżej.

KALENDARZ POGODY

* Język angielski – utrwalenie słownictwa związanego z pogodą. Piosenka How’s the Weather Song link: https://www.youtube.com/watch?v=I8GeA3anPdo

 

Propozycje na 27.03.2020r.

 * Masażyk "Dreszczyk"

 Dziecko jest odwrócone plecami do rodzica i siada przed nim w wygodnej pozycji. Dorosły czyta wierszyk i wykonuje masażyk na plecach dziecka zgodnie z instrukcją. Następnie masażyk wykonuje dziecko swojemu rodzicowi.

Gąbka masuje. (masujemy plecy ruchami okrężnymi dłoni)
Wałek wałkuje. (przesuwamy dłonie wzdłuż pleców z góry na dół i z powrotem)
Grzebień drapie. (drapiemy plecy wszystkimi palcami ruchem z góry na dół)
Dreszczyk łapie! (szczypiemy delikatnie w szyję)

 Źródło:R.Banaś, A.Lewandowska, A.Pawłowska-Niedbała, R.Szczypior, B.Tartanus,E.Wilkos, J.Witkowska," Kolekcja przedszkolaka, Wybór zabaw", wyd. Nowa Era, Warszawa 2014.

 * Wiosenny Quiz- odpowiadanie na pytania. 

Do wykonania zadania potrzebna są dwie buźki wycięte z papieru, jedna czerwona , a druga zielona. Rodzic podaje zdania prawdziwe i fałszywe, a dzieci odpowiadają, podnosząc odpowiednią buźkę: zieloną- kiedy zdanie jest prawdziwe, czerwoną- gdy jest nieprawdziwe.

 Przykładowe zdania:

Wiosną codziennie pada śnieg.
Bocian ma fioletowy dziób.
Zwiastunem wiosny jest róża.
Wiosną liście zmieniają kolor na żółty i spadają z drzew.

 * Dopasuj cienie

 Pod linkiem znajdą Państwo do wyboru zadania z dopasowywaniem cieni, jest to wersja do druku.

 https://eduzabawy.com/karty_pracy/wiosna-dopasuj-cienie/

 * Doświadczenie "A wiosną kwiatki rosną"

Pod linkiem znajdą państwo instrukcję jak wykonać papierowe kwiatki, które będą rozchylać swoje płatki, dzięki czemu będą wyglądać jakby naprawdę rosły. Doświadczenie jest bardzo proste i mega efektowne. Wypróbowane z własnym dzieckiem, polecam!

https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fszymonkowerozmaitosci.blogspot.com%2F2020%2F03%2Fa-wiosna-kwiatki-rosna.html%3Fm%3D1%26fbclid%3DIwAR3pq6AHwR8HsT96tk7OIAyn2ytbxeQfHzfLOt-0vNXMbxQ2bGt71nJxxdQ&h=AT3rNF4IG_Fn_gZcQzC52A9QsmbHiqRZcjpyvyhrBxZsfNAUogRBCnpUYVQNkI9wHkuL7kv30wwz9mZmcILvX1TnvFugybFfHdFfbnaurN8DNUvpxplqxCl6wcumAx2NInvJ

 * Zadanie dodatkowe dla 6- latków

  ~ Proszę włączyć dzieciom: ALFABET - Litera H - film edukacyjny ze zdjęciami dla dzieci po polsku. Nauka abecadła. Podaję link:

https://www.youtube.com/watch?v=ZYseoOcd6m8

~ Przyjrzyj się kształtowi litery. Co ci przypomina? Do czego jest podobny? Wypełnij wnętrze litery tak, jak chcesz. Możesz je wykleić plasteliną, skrawkami papieru, ścinkami materiałów, guzikami, ryżem albo czymkolwiek innym.

 

Propozycje na 26.03.2020r.

 * Wierszyk z pokazywaniem

1. W stawie żyją cztery żabki.

2. Każda ma po cztery łapki.

3. Nie za duże, nie za małe,

4. Do skakania doskonałe.

Źródło:M.Barańska "Wchodzi, wchodzi Stach na dach. 103 wierszyki i zabawy kształtujące motorykę, koordynację ruchową i ruchowo- słowną", wyd. Harmonia, Gdańsk 2012, s.51.

Dzieci siedzą skrzyżnie na podłodze i wykonują czynności ilustrujące poszczególne wersy:

1.wysuwają kolejno cztery palce jednej dłoni, zaczynając od palca wskazującego;

2. i 3. poruszają czterema placami obu dłoni, bez kciuków;

4.opierają po cztery palce obu dłoni na podłodze i naśladują nimi żabie skoki.

* Szlaczki

Pod linkiem znajdą Państwo do wyboru szlaczki na wiosnę, jest to wersja do druku

https://eduzabawy.com/karty_pracy/szlaczki2/wiosna/

* Zabawa logopedyczna "Miś i pszczoły"

Rodzic opowiada dziecku historyjkę o misiu, który próbuje wykraść miód pszczółkom. Za każdym razem, gdy rodzic użyje słowa pszczoła dziecko wstanie i będzie przez chwilę naśladować ruch skrzydełek i głos pszczoły bzzzz.....

Pewnego dnia miś wybrał się na spacer do lasu. Zastanawiał się, czy pszczoły zrobiły w tym roku pyszny miodek. Pszczoły były bardzo czujne, bo znały apetyt misia i wiedziały, że w każdej chwili może się tu zjawić. Mały miś, cieszył się, słuchając śpiewu ptaków i brzęczenia pszczoły. Patrzył na drzewa, zastanawiając się, gdzie ta pszczoła mieszka. Wreszcie dotarł do właściwego drzewa. Wspiął się na palce, wyciągnął wysoko łapkę i sięgnął do domku spotkanej wcześnie pszczoły. Ta jednak zdążyła wrócić do siebie i przygotowała dla niego niemiłą niespodziankę: gdy tylko w domu pojawiła się kosmata łapka, pszczoła natychmiast usiadła na niej i ugryzła misia. Ten, rycząc głośno z żalu i bólu, pobiegł po pomoc do swojej mamy.

Źródło: M. Latko i inni, "Książka nauczyciela. Dzieciaki w akcji, czterolatki", A.Lewandowka "Zabawy Logopedyczne- Miś i pszczoły", wyd. Nowa Era, Warszawa 2019, s.149.

* Rysowane wierszyki

 Mamy świadomość, że nie wszyscy mają dostęp do drukarki, więc podsyłamy linki jak szybko i łatwo stworzyć rysunki: biedronki i motyla. Młodsze dzieci wykonują je z pomocą rodzica, starsze mogą próbować samodzielnie. Powodzenia :)

 https://www.youtube.com/watch?v=bTypDkh-nEc&list=PLn3ozp_pWTCpn1jo2zK9-nmyqCivCvZwL

https://www.youtube.com/watch?v=kZ9yZ72-3vw&list=PLn3ozp_pWTCpn1jo2zK9-nmyqCivCvZwL&index=16

Zadanie dodatkowe dla 6-latków

Źródło: „Kolorowy start z plusem-6 latek.” Nauka czytania, pisania, liczenia, wyd. Mac Edukacja.

 

Propozycje na 25.03.2020r.

 * Opowiadanie o języczku, który wybrał się na poszukiwanie wiosny

 Rodzic czyta dziecku opowiadanie i poleca, aby we wskazanym momencie wykonywało określone czynności (czynności opisane są w nawiasach).

 Zbliżała się wiosna. Za oknem słychać było śpiew ptaków (dzieci naśladują głosy ptaków). Języczek wybrał się do lasu na poszukiwanie oznak wiosny. Jechał na koniu (dzieci kląskają, uderzając szerokim językiem o podniebienie). Na łące zobaczył bociany (dzieci wymawiają kle, kle). Zatrzymał się na leśnej polanie (dzieci wymawiają prr). Zsiadł z konia, rozejrzał się wokoło ( dzieci oblizują wargi ruchem okrężnym). Świeciło słońce, wiał delikatny wiatr (wykonują krótki wdech nosem, chwilę zatrzymują powietrze (bezdech) i długo wydychają ustami). Było ciepło i przyjemnie ( dzieci uśmiechają się, rozchylając wargi). Na skraju polany zakwitły wiosenne kwiaty zawilce i sasanki. Pachniało wiosną (dzieci oddychają głęboko, wdychając powietrze nosem, wydychając ustami).Było ciepło i przyjemnie (dzieci uśmiechają się rozchylając wargi). Na skraju polany zakwitły wiosenne kwiaty- zawilce i sasanki. Pachniało wiosną (dzieci oddychają głęboko, wdychając powietrze nosem, wydychając ustami). Języczek pochylił się i powąchał kwiaty ( dzieci wdychają powietrze nosem) i kichnął (dzieci kichają wymawiając a- psik). W tym momencie zauważył przeciskającego się przez zarośla zaspanego jeża ( dzieci ziewają, przeciskają język między złączonymi zębami). Zrobiło się późno. Języczek wsiadł na konia i pogalopował do domu (dzieci kląskają, uderzając szerokim językiem o podniebienie).

 Źródło:R.Sprawka, J.Graban, "Logopedyczne zabawy grupowe dla dzieci od 4 do 7 lat", wyd. Harmonia, Gdańsk 2007, s.142.

 * Piosenka "Maszeruje Wiosna"

Zachęcam do nauki piosenki o Wiośnie.

https://www.youtube.com/watch?v=eVX4Nk7D1Xc

"Maszeruje wiosna" K. Bożek-Gowik

1. Tam daleko gdzie wysoka sosna
maszeruje drogą mała wiosna.
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki
i jeden warkoczyk krótki.Ref. Maszeruje wiosna a ptaki wokoło
lecą i świergocą głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat,
gdy go w górę wznosi zielenieje świat !2. Nosi wiosna dżinsową kurteczkę, na ramieniu
małą torebeczkę. Chętnie żuje gumę i robi
balony a z nich każdy jest zielony.Ref. Maszeruje wiosna a ptaki wokoło
lecą i świergocą głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat,
gdy go w górę wznosi zielenieje świat !3. Wiosno, wiosno nie zapomnij o nas
każda trawka chce być już zielona.
gdybyś zapomniała inną drogą poszła
zima by została mroźna.Ref. Maszeruje wiosna a ptaki wokoło
lecą i świergocą głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat,
gdy go w górę wznosi zielenieje świat !

 Źródło:http://www.pse.edu.pl/grupy/krasnale/wiersze-i-piosenki/maszeruje-wiosna-k-boek-gowik

 * Kolorowanka "Wiosna" do druku

 * praca plastyczna "wiosenny motyl"

Zachęcamy do wykonywania w miarę możliwości różnych prac plastycznych, żeby urozmaić dzieciom ten czas, który spędzają w domu. Wiele ciekawych inspiracji można znaleźć w Internecie. Poniżej "wiosenny motyl" w wykonaniu prawie 4 latki :).

* zadanie dodatkowe dla 6-latków

 Jakie to słowo?

Wianek

Piłka

Biedronka

Parasol

Kanapa

Komar

1

2

6

5

3

4

 Zadaniem dzieci jest podzielenie wyrazów w ramce na głoski. Następnie dzieci wybierają z każdego wyrazu głoskę, którą wskazuje cyfra i zakreślają ją w kółeczko. Z zaznaczonych liter powstanie hasło "WIOSNA". Można porozmawiać z dzieckiem o tym, co to takiego i z czym kojarzy im się wiosna (pora roku, która przychodzi po zimie, kojarzy się z kwiatami, cieplejszymi dniami, zieloną trawą, itp.).

 

Propozycje na 24.03.2020r.

 * Zabawa słowno-ruchowa "Moje nogi.."

 Rodzic czyta wierszyk, pokazuje dziecku jak zilustrować daną czynność. Zabawę można wykonać z całą rodziną.

Moje nogi lubią tupać. (tupiemy)

Moje pięści lubią pukać. (stukamy jedną piąstką o drugą)

Moja głowa chce się kiwać. (kiwamy głową na boki)

Moje ręce chcą popływać. (naśladujemy ruch rąk podczas pływania "żabką")

Moje palce lubią pstrykać. (pstrykamy palcami)

A ja bardzo chcę pobrykać. (podskakujemy, uginając nogi w kolanach i wymachując rękami)

 Źródło:R.Banaś, A.Lewandowska, A.Pawłowska-Niedbała, R.Szczypior, B.Tartanus,E.Wilkos, J.Witkowska," Kolekcja przedszkolaka, Wybór zabaw", wyd. Nowa Era, Warszawa 2014.

 * Zagadki

 Rodzic czyta, dzieci próbują odgadnąć rozwiązanie zagadek.

Wiosną na drzewie się zieleni,
ale opada na jesieni. (liść)

Kolorowe i pachnące,
zakwitają wiosną.
Można spotkać je na łące,
w parku i w ogródku rosną.(kwiaty)

Jak się nazywa ta pora roku,
gdy się zielenić zaczyna wokół?
Skowronek nad polem śpiewa,
kwiaty forsycji kwitną na drzewach. (wiosna)

 Źródło:http://zagadkidladzieci.net/zagadki/Zagadki+dla+dzieci+o+wio%C5%9Bnie

 * Ćwiczenie grafomotoryczne

 Dziecko rysuje kwiatka po śladzie (kwiatek tutaj), a następnie go koloruje.

Płatki kwiatka oraz liście można wykleić kulkami zrobionymi z bibuły, kawałkami kolorowego papieru, plasteliną ( w zależności od materiałów, które posiadają Państwo
w domu).

* język angielski

 Linki z piosenkami po angielsku do powtórzenia i utrwalenia.

 https://www.youtube.com/watch?v=WX8HmogNyCY

https://www.youtube.com/watch?v=l4WNrvVjiTw

 * religia

 W związku z odwołaniem zajęć pani Anna Bosak proponuje w ramach lekcji religii zajęcia online. Więcej informacji w linku poniżej.

https://liblink.pl/v2gBFhQHs0

 

Propozycje na 23.03.2020r.

 * Masażyk "Słońce świeci"

Dziecko jest odwrócone plecami do rodzica i siada przed nim w wygodnej pozycji.
Dorosły czyta wierszyk i wykonuje masażyk na plecach dziecka zgodnie z instrukcją. Następnie masażyk wykonuje dziecko swojemu rodzicowi.

Słońce świeci, (masujemy górną partię pleców ruchami okrężnymi całej dłoni)

pada deszcz, (klepiemy po plecach opuszkami palców)

i po plecach biegnie dreszcz. (wędrujemy wszystkimi palcami przez całe plecy z dołu do góry)

A ja za nim, bam, bam, bam, (delikatnie przebiegamy po plecach piąstkami)

tu cię mam! (łaskoczemy boki pod żebrami)

 Źródło: R.Banaś, A.Lewandowska, A.Pawłowska-Niedbała, R.Szczypior, B.Tartanus,E.Wilkos, J.Witkowska," Kolekcja przedszkolaka, Wybór zabaw", wyd. Nowa Era, Warszawa 2014.

 * Czytanie dziecku bajki "Odejście zimy" Kamila Polaka
Czemu bałwanek jest dziś taki smutny? Ma nosek skrzywiony i jest wychudzony? Powiedz wróbelku, co się stało, że wszędzie śniegu tak mało zostało? Czy nie wiesz Basiu, że wiosna nadchodzi, śniegi topnieją, przyroda sie rodzi? A śnieg wiosny wcale nie lubi, jest mu gorąco, więc swe płatki gubi. Za to kwiatuszki, ptaszki i dzieci cieszą się, gdy słonko ślicznie świeci. Lubią zieleń trawy i wiatru muskanie, wiosenne zabawy, stokrotek zbieranie. Kiedy przyjdzie lato i dni gorące, radośnie skaczą i bawią się na łące. Aż przyjdzie pora na starość lata, gdy zimno z ciepłem zacznie się przeplatać. I znowu śnieg pojawi się na łące, a znikną kwiatki pachnące. Tak jest od wieków, przez wszystkie lata, zima się z wiosną, latem, jesienią przeplata.

Rodzic może zadać dziecku pytania:

Po czym poznajemy, że nadchodzi wiosna?

Kto się cieszy z nadchodzącej pory roku?
Źródło: K.Polak, "Bajki Polskie. Odejście zimy", wyd. Piętka, Katowice 2006, 2-11.

 * Taniec "Zygzak"

https://www.youtube.com/watch?v=PWFjRWSaBuA

 Zachęcam zarówno dzieci i dorosłych do nauki układu tanecznego. Miłej zabawy :)

 * Zadanie dodatkowe dla 6-latków

 Źródło: „Kolorowy start z plusem-6 latek.” Nauka czytania, pisania, liczenia, wyd. Mac Edukacja.

 

Propozycje na dzisiejszy dzień 20.03.2020r.

* Ćwiczenia gimnastyczne z Kubusiem, proszę włączyć https://www.youtube.com/watch?v=HyNxfTcCkCQ&list=PLHBtE00YU3ml4rNXagZZU78IqJwMST71d&index=2
* Propozycja zabaw i gier edukacyjnych na stronie: https://www.lulek.tv/gry/darmowe/wytez-sluch-81
* Zachęcamy rodziców do codziennego czytania literatury dziecięcej.
* Ćwiczenie grafomotoryczne, jeśli mają Państwo dostęp do drukarki. Zamieszczone poniżej.

Ćwiczenie 1.

Pozdrawiamy serdecznie Barbara Guratowska i Sylwia Jeż

Patron szkoły

Kategoria:

            chrobry            Bolesław Chrobry

Najstarszy znany nam syn Mieszka I i Dobrawy, przyszedł na świat około 967 roku. Już jako paroletni chłopiec został wciągnięty w sprawy międzynarodowej polityki, kiedy to na dworze cesarza Ottona I został zakładnikiem, mającym zagwarantować lojalność swego ojca wobec cesarza. Po śmierci swego ojca wygnał do Niemiec jego drugą żonę Odę oraz swych przyrodnich braci. Od 992 roku sprawował samodzielne rządy jako książę Polski. Chrobry kontynuował politykę ojca polegającą na ścisłej współpracy z Cesarstwem. Ponadto chcąc dorównać innym władcom chrześcijańskim, zaczął organizować wyprawy misyjne.   W  997 roku Bolesław udzielił wsparcia biskupowi czeskiemu Wojciechowi, który prowadził misję chrystianizacyjną wśród pogańskich plemion Prus. Po jego męczeńskiej śmierci Chrobry wykupił ciało zmarłego biskupa i pochował je w Gnieźnie, co zwróciło uwagę cesarza niemieckiego. W 1000 roku Otton III przybył do Gniezna w celu oddania czci świętemu Wojciechowi. Cesarz został nadzwyczaj przyjęty przez Bolesława, a przy okazji zapadły bardzo istotne decyzje polityczne. Pierwszym wielkim osiągnięciem Chrobrego stało się utworzenie arcybiskupstwa gnieźnieńskiego i trzech podległych mu biskupstw - w Krakowie, we Wrocławiu i w Kołobrzegu. Dobre stosunki z cesarstwem nie trwały jednak długo. Przychylny Polsce Otton III zmarł w 1002 roku, a jego następcą został Henryk II, z którym Bolesław popadł w konflikt prowadząc długotrwałe wojny zakończone dopiero w 1018 roku pokojem w Budziszynie  Milska, Łużyc oraz Moraw. W trakcie trwania konfliktu w 1003 roku Chrobry ogłosił się także królem Czech, jednak nie trwało to długo. Dużym osiągnięciem polskiego władcy była także wyprawa na Ruś w 1018 roku zakończona przyłączeniem do ziem polskich Grodów Czerwieńskich, utraconych końcem X wieku.      Bolesław Chrobry był czterokrotnie żonaty. Jednak jego pierwsze małżeństwa nie trwały długo i wynikały z doraźnych celów politycznych jego ojca. Pierwszą żoną została córka margrabiego Rygdaga ,drugą węgierska księżniczka, która mimo, iż urodziła mu syna Bezpryma, podobnie jak pierwsza została wygnana z dworu. Jego kolejnymi żonami były Emnilda, z którą miał pięcioro dzieci, w tym przyszłego króla Polski - Mieszka II oraz Oda, córka Ekkeharda I - margrabiego Miśni. Po śmierci Henryka II w 1024 r., Bolesław Chrobry zdołał uzyskać zezwolenie papiestwa na koronację królewską, do której doszło w 1025 r., krótko przed jego śmiercią. Koronacja postawiła władcę Polski w rzędzie głównych monarchów Europy i usankcjonowała suwerenność Polski. Skutkiem zwycięskich wojen Bolesława Chrobrego były nie tylko zdobycze terytorialne, ale i rosnący autorytet władcy na arenie międzynarodowej. Panowanie Bolesława Chrobrego, pierwszego króla Polski otoczyło chwałą młode państwo polskie leżące nad Wisłą.